Mi casa su casa - Reisverslag uit Monterrey, Mexico van Ariela Linde - WaarBenJij.nu Mi casa su casa - Reisverslag uit Monterrey, Mexico van Ariela Linde - WaarBenJij.nu

Mi casa su casa

Door: Arie oftewel Arrie

Blijf op de hoogte en volg Ariela

11 Januari 2014 | Mexico, Monterrey

19.27 PM daar zit ik dan achter mijn bureau in mijn eigen kamer in ons appartement die ik deel met 3 dames waarvan 1 uit Korea komt. Ik woon in San Pedro wat het veiligste en mooiste deel is van Monterrey. Om precies te zijn woon ik op:

Puebla 813
Col. Los Sauces sector 2
San Pedro

Het is niet de luxe die ik gewend ben in Nederland maar dat maakt het juist interessant. Het is echt een typisch Mexicaans huisje in een wijk waar allemaal van deze huizen staan. De 1 is blauw de andere geel en zelfs een roze. Je kent het wel van de plaatjes, nou daar woon ik dus!

Mijn eerste week zit erop. Ik ben moe maar voldaan. Het waren veel eerste indrukken en ik moest erg wennen aan het tijdsverschil. Ontzettend veel informatie gekregen en heel veel mensen ontmoet. Ik heb me nog nooit zo ergens zo welkom gevoelt als hier. Iedereen is super aardig en wilt er echt voor zorgen dat ik me hier thuis voel. Het lijkt alsof je thuis komt in 1 grote familie. Dat geeft echt een fijn en warm gevoel.

Met maar liefst 150 exchange studenten hebben we een hele leuke week beleeft. We hebben elkaar leren kennen aan de hand van spelletjes, we hebben Monterrey leren kennen en hebben veel praktische informatie gekregen over ons verblijf hier. De helft is Spaans of Latin American en de andere helft komt uit Europa. Het is een mengelmoes van alle soorten culturen en talen en dat is wat het juist zo leuk maakt. Iedereen zit in hetzelfde schuitje als jij en daarom maak je ook gauw vrienden. Ik heb er al weer een stuk of 30 nieuwe vrienden bij. Ik noem het mijn vrienden omdat het ook echt zo voelt, dat is ook 1 van de kenmerken hier in Mexico. Zelfs mijn huisbaas/Landlord kan ik mijn vriend noemen ook al kan ik er geen woord van verstaan wat ze zegt. Omdat er zoveel verschillende mensen zijn hoop ik ook dat ik over een week of 2 een beetje Spaans kan spreken. Sommige studenten die hier al een half jaar zijn kunnen vloeiend Spaans spreken en ik hoop er daar ook 1 van te kunnen zijn.

Vandaag was de afsluiting van de introductie week. We kregen wat praktische informatie en tips over ons verblijf hier. 1 van die tips was dat we vrienden moesten maken en dat zal geen probleem worden. Wanneer je gaat studeren beleef je een ontzettende cultuurshock. Je moet wennen aan het land en zijn gebruiken. Je gaat je afvragen of dit wel iets is voor jou. Je moet daarom een aantal stappen door:

Stap 1: Je bent thuis en bent enthousiast om te gaan. Je kan het vergelijken met wanneer je net bent getrouwd.
Stap 2: Je bent moe van alle indrukken, bent depressief, mist iedereen, hebt nergens zin in en wilt het liefst zo snel mogelijk naar huis.
Stap 3: Je begint te wennen, maakt nieuwe vrienden en hebt het naar je zin. Je begint je thuis te voelen en je draai te vinden tussen de Mexicanen.
Stap 4: Je bent een Mexicaan en wilt het liefst nog een semester blijven.

Ik zit nog in stap 1 en hoop daar nog een tijdje te blijven. Soms neig ik een beetje naar stap 2 maar dat komt omdat ik erg moet wennen aan de Cultuur hier. Ik kijk mijn ogen uit en kom telkens weer in verbazing als ik nieuwe mensen ontmoet. Met alle trippen, feesten en natuurlijk de studie in het vooruitzicht heb ik het nog lang niet gezien hier.

Net als deze week hoop ik veel van deze warme Mexicanen te leren net als ik ook hun wat kan leren over mijn Cultuur. Ik lach me dood wanneer een Mexicaan een Nederlands woord uitspreekt. Net als de begroeting. Hier geef je elkaar 1 kus en wij in Nederland geven er 3, dat vinden ze maar gek maar onthouden het wel.

19.50 PM zit nog steeds aan mijn bureau en moet ook even terug denken aan ons avontuur in de Walmart. Een grote supermarkt waar we een wagen hadden volgeladen en vervolgens als onze passen niet werkte. Daar sta je dan met 2 jochies van 16 die geen Engels kunnen. Uiteindelijk hadden we gelukkig nog contant geld bij ons. Natuurlijk redden we ons wel maar het was wel even spannend. We hebben voor een weeshuis aan eten gehaald en dat voor maar 98 euro. Je zou denken duur maar nee geloof mij, dit is spot goedkoop!

Ik ga me klaarmaken voor een avondje Monterrey, foto’s van ons huisje volgen!
19.53 PM en ik zeg slaap lekker!!

  • 11 Januari 2014 - 06:25

    Barbara Spieringhs:

    Fanrastisch om te lezen Ariëla! Veel plezier daar!

  • 11 Januari 2014 - 10:03

    Evelien Steenbeek :

    Leuk, Ariiela om je zo te kunnen volgen. Ik hoor wel dat je het reuze naar je zin hebt. Lekker je eigen stekkie. Het komt wel goed met jou!!

  • 11 Januari 2014 - 10:42

    Mama:

    Fijn dat je een eigen plekje hebt en dat
    Je in zo'n korte tijd al vrienden hebt gemaakt. Geniet ervan.

  • 11 Januari 2014 - 11:35

    Margriet:

    Hartstikke leuk om je ervaringen te kunnen lezen! Wat een belevenissen allemaal! Geniet ervan! Groetjes Margriet

  • 12 Januari 2014 - 21:07

    Margreet:

    Buenas Diaz. Leuk om je op deze manier te "volgen" Geniet met volle teugen van deze tijd. Kijk uit naar je volgende verslag. Een warme groet uit een koud Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ariela

Mijn ervaringen en reisverslag over het avontuur in Mexico!

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 5135

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: